zaterdag 20 augustus 2011

Emoties, de vijf B's

We kennen vijf basisemoties. De welbekende vijf B’s. De B’s van bang, boos, blij, bedroef en beschaamd. Alle emoties zijn terug te voeren op deze basisemoties. Ik heb geprobeerd, wie niet, om meer emoties aan het lijstje toe te voegen, maar kom elke keer uit bij deze basisemoties.

Van jongs af aan ontplooi je deze emoties. Leer je met deze emoties omgaan. Maar niet iedereen krijgt de kans deze belangrijke basisemoties op de juiste manier te ontwikkelen. Ze komen niet tot volledige ontplooiing. Oftewel hebben ze niet geleerd met deze emoties om te leren gaan.

Veel mensen hebben een van de basisemoties, bewust dan wel onbewust, gekozen als veilige basismodus. Dit sterk afhankelijk van de manier waarop je bent grootgebracht, in welke omgeving je bent opgegroeid, maar ook belangrijke gebeurtenissen die hebben plaatsgehad. Deze veilige basisemotie is je overlevingsemotie.

Veel mensen hebben hier totaal geen notie van. Hebben totaal niet in de gaten dat ze continue terugvallen op hun basisemotie. Deze basisemotie was misschien vroeger functioneel, maar doordat de omstandigheden veranderen behoeft die emotie niet direct meer relevant te zijn. Sterker nog, kan zich tegen je keren.

Het teruggrijpen naar deze emotie, zonder dat jij je daar bewust van bent, kan dus voor jezelf, maar ook voor je omgeving belemmerend werken. Je overlevingsemotie heeft geen nut meer.

Je emoties zijn uit balans en moeten weer een harmonisch geheel worden. Dat kan alleen als je het zelf in de gaten hebt of anderen je daarop wijzen. Dat betekent hard werken dus, want iets dat je je een heel leven eigen hebt gemaakt moet je nu loslaten.

Heel veel succes!
Ik ben nog wel even bezig!


16 opmerkingen:

  1. Gelukkig zijn de mijne aardig in Balans...ook met een b :-)! Het lijkt me bijzonder lastig om er mee om te gaan als die basisemoties je op de een of andere manier flink in de weg zitten en je belemmeren om goed in je vel te zitten!

    Sterkte! Lieve groet, Ingrid

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wat interessant.
    Ik heb het twee keer zitten lezen,om het
    goed tot me door te laten dringen.

    Ik wens je een fijn week-end
    Groetjes Ans

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Hoi Gerreke
    Lijk mij ook een beetje lastig om daar mee om te gaan ik zelf hou me er niet zo mee bezig ik kan er toch niks meer aan veranderen (te oud)ha ha wel knap als je de discipline kan opbrengen om het goed te doen succes hé en een hele fijne dag
    groetjes Janny

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Nouh heb ook even twee keer gelezen ;-)
    Een waarheid als een koe !!!!!
    Een basisemotie die vroeger een veilige haven was blijkt later als er ingrijpende gebeurtenissen volgen niet voldoende. Emoties maar voor jezelf moet je blijven ontwikkelen. Alleen zo maak je groei door wat je verder op weg kan helpen. De balans zoeken in jezelf.
    Het is een leerproces en als je durft én in het diepe wil springen (jezelf leren kennen) komen daar hele mooie en bijzondere dingen door naar boven. Het voegt zoveel toe aan je ZIJN.
    Succes ;-)
    Lieve groetjes, Anita

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Wat boeiend om te lezen Gerreke.
    Een verhaal wat je twee keer moet lezen om de essentie goed tot je door te laten dringen.
    Ik weet wat me doen staat....

    Groetjes,
    Gonne-Marieke

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Food for thought!!
    Ik heb neiging om bij moeilijke dingen (bang) in de boze modus te schieten. Weet ik van mezelf. Of ik er ooit overheen groei.....tijd zal het leren.....
    Lieve groetjes,
    Marion
    ps Gefeliciteerd met je zoons CWO-diploma.
    Als mijn dochter de uitslag heeft, zal ik er vast een blogje aan besteden. Als ze het niet haalt waarschijnlijk niet meteen......

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Goed dat je de basis emotie`s aandacht geeft Gerreke!
    het is voor iedereen goed om er eens bij stil te staan.
    Dank je wel.
    groetjes Greet

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Ik heb dit verhaal gister ook gezelen maar ben terug om het weer te doen. Je zet me wel aan het denken, zo waar! Dus ja ook ik ben nog even bezig. Groetjes Cristien.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Inderdaad een goed stuk! Om nog even goed over na te denken, bedankt!

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Zoekend naar de 5 basis emoties op google ( ik wist bedroefd niet meer ) kwam ik hier terecht ,bedankt ! Weer even iets om bij stil te staan en bewust worden worden van onbewust gedrag :-)

    Groet Marian.

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Hallo,
    Ik probeer te achterhalen van waar deze theorie van de 5 (of vaak ook 4, zonder beschaamd) emoties komt. Heb jij referenties?
    Bedankt,

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Anoniem,

      Deze theorie is mijns inziens bedacht om op een simpele manier onze emoties weer te geven. Veel mensen hebben hier geen enkele notie van en kunnen hun emoties maar moeilijk benoemen. Met deze beperkte maar rake vijf emoties wordt het een stuk simpeler om te vertellen hoe men zich voelt. Op deze manier weet men wel de emoties te benoemen.

      Ik heb helaas geen referenties voor je, sorry! Dit heb ik geleerd tijdens een van de vele sessies die ik heb gehad om mijn burn-out een plekje te geven. Deze sessies over de vijf basis emoties waren voor mij zeer belangrijk, vandaar dat ik dit heb gedeeld.

      Ik hoop dat ik je toch een beetje verder heb kunnen helpen.

      Verwijderen
  12. Clearly he must already have been a person of means with connections in
    high places since the King of England is supposed
    to have intervened and secured his release. Now, be sure what type
    of promise ring you are going to gift. And this is
    what is being done by using Promise Rings.

    Feel free to surf to my web page; promise rings jared

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Ahead of you decide on any piercing, take into account the affect on your image as well as your daily life.
    The idea behind pre engagement ring is that they
    represent sincerity towards a relation without being committed into an engagement.
    The campaign was rolled out in 1950; within a few years, diamond jewelers could barely keep up with the demand for diamond rings - including mens diamond rings.


    Feel free to surf to my web page: promise rings couples set

    BeantwoordenVerwijderen