zondag 13 februari 2011

Herman de vriendschapskoek

Sinds enkele dagen staat er bij ons een bak met vieze smurrie in de vensterbank, netjes afgedekt met een theedoek. Ik had Herman al bij m’n schoonzus gezien en was blij dat ik er geen had. Maar afgelopen donderdag kwam zoonlief met Herman aanzetten. Hé jekkie moet ik er ook aan geloven, dacht ik meteen.

Het begin was niet best. Ik had de arme Herman in het afgedekte plastic potje laten zitten. De volgende ochtend kwam ik nietsvermoedend beneden. Terwijl ik de boterhammen van de kids aan het smeren was viel m’n oog op Herman die bijna uit het potje barste. Ik dacht, dat kan niet goed zijn.

Met enige wrevel zei ik tegen zoonlief dat hij iets aan Herman moest doen, anders zou ik hem in de vuilnisbak gooien. Dat was tegen het zere been van zoonlief, die ijverig Hermans gebruiksaanwijzing begon te lezen. Braaf deed hij de smurrie in een grotere bak en roerde Herman eens lekker door elkaar.

Nu, een paar dagen later begin ik aan Herman te wennen. Dat komt ook omdat ik de afgebakken Herman inmiddels bij m’n schoonzus heb geproefd! Tjoh dat was erg lekker. Nu is mijn nieuwsgierigheid zo gewekt dat ik wil weten of ik, of beter gezegd zoonlief, ook zo’n lekkere koek kan fabriceren.

We moeten er wel aardig wat voor doen. Vier dagen achter elkaar behoeft Herman alleen maar te worden doorgeroerd. Op dag vijf heeft Herman honger en moeten we hem eten geven (melk, bloem en suiker). Dag zes tot en met negen behoeft Herman alleen maar te worden doorgeroerd. Op dag tien heeft Herman reuze honger en moeten we aan de slag om van de smurrie ook werkelijk iets eetbaars te maken.

Kortom niet afgaan op de buitenkant, want deze smurrie wordt beslist een heerlijke koek. Je moet nog wel een weekje wachten, dan gaan we de smurrie bewerken en er iets moois van maken.

Nieuwsgierig? Kijk over een weekje nog eens.

33 opmerkingen:

  1. :-) ik ken herman ook en mijn oudsten roepen meteen MAM doe ook weer eens :-) ik deed er altijd een zakje studentenhaverdoorheen bij het afbakken of gerapsteappel en kaneel... hmmm krijg er zelf ook meteen helemaal weer zin in :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Herman is nieuw voor mij maar na een dikke week vol liefde, aandacht en genegenheid moet hij wel lekker smaken.
    Ik ben dus super benieuwd.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Nog nooit van deze Herman gehoord, maar ben zeer benieuwd hoe hij eruit ziet als hij het opeet stadia bereikt heeft. Spannend!
    Groetjes Anja.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ik heb hem ook ooit eens gehad,maar nooit afgebakken,vond het zo naar ruiken.
    Ben benieuwd wat je er van maakt.

    Gr Marianne

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Bij de naam Herman denk ik meestal aan lekker eten maar dan doel ik op de bekende KOK.
    Dus als deze koek zijn naam hieraan heeft te danken dan moet dat zeker weten smullen worden.
    Na alle aandacht die dit lekkers krijgt kan het toch ook niet meer fout gaan, je maakt me wel nieuwschierig. Groetjes Cristien.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. ik ken herman ook ben benieuwd hoe het verder gaat, kom weer kijken hoor!!!

    Gr Stina

    BeantwoordenVerwijderen
  7. I am very curious to see what jumps out!
    Ciao Gerreke!

    BeantwoordenVerwijderen
  8. wat een werk voor een hapje, maar als het resultaat maar goed en lekker is, toch..zal over een weekje het eindresultaat zien..succes deze week..

    Groetjes Von

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Volgens mij is dit al heel oud, ik herken dat, ik heb dit voor 30 jaar geleden ook al eens gedaan, kan me alleen de smaak niet meer herinneren...
    ben erg benieuwd naar het vervolg....
    niet vergeten te roeren dus...
    We zien het over ongeveer een week...

    gr. Nieske

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Nooit gehoord van deze Herman, dus ik wacht eerst jouw weekje af hi hi!

    Lieve groet, Ingrid

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Hoi Gerreke,
    Prachtig verhaal geschreven bij de foto's..
    Lijkt momenteel niet op een lekkere koek..
    Wacht het resultaat graag af..
    Ben benieuwd hoe Herman eruit komt te zien..
    Groetjes Mariët

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Hmm, die is zo lekker! Maar je moet een stukje deeg krijgen hé? Wij noemde het daarom Herman de vriendschapskoek! Hopelijk komt hij gauw ook nog een keer naar België ...

    BeantwoordenVerwijderen
  13. he dat herken ik van jaren geleden.
    Was dat nou Herman?? hihi

    Jantsje

    BeantwoordenVerwijderen
  14. hoi Gerreke,
    ik ken het van vroeger, ben heel benieuwd, wil wel recept. gr. mir

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Ik heb wel eens eerder zo'n verhaal gelezen.Bederft zoiets niet ? ,dat is weer zoiets waar ik me dan weer druk om zou maken .Wat een tuttebol he!! Ben benieuwd naar het vervolg
    Groetjes Elisabeth

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Nog nooit van zo'n Herman gehoord! Benieuwd hoe het er uiteindelijk uitziet..
    Groetjes,
    Marian

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Hè, leeft die Herman nog?
    Mijn schoonzusje had ook zo`n vriendje Herman en de koek smaakt heerlijk.
    Goed blijven roeren en smullen maar!
    Groetjes Greet

    BeantwoordenVerwijderen
  18. O dat is lang geleden dat ik ditzag. Volgens mij had het vroeger een andere naam , maar weet dat het wel erg lekker was. Leuk dat het weer de kop opsteekt. Hoe heete dat nou ook weer vroeger. Kan er niet meer opkomen. Jeetje ik word oud ....

    BeantwoordenVerwijderen
  19. ik ken het van joghurt plantjes maar Herman ken ik niet Ben erg benieuwd hoe dit gaat aflopen!!! groetjes jacky

    BeantwoordenVerwijderen
  20. Uiteindelijk is herman heerlijk! Lekker met noten en rozijnen, appel en..bedenk het maar.
    Maarre..blij dat jij mijn adres niet hebt! Geniet ervan, voor je het weet is-t-ie op!

    BeantwoordenVerwijderen
  21. Hoi Gerreke, via je meelevende berichtje op mijn blog(dankjewel)kom ik ook even bij jouw kijken.
    Ik zit al diep te denken over die Herman van je zoon...ik ken het van vroeger, maar volgens mij heette het anders... Ik weet ook nog dat het erg lekker was, maar dat ik het gistingsproces niet echt smakelijk vond ;)
    Ik kijk even verder bij je en meld me dan als volger.
    Groeten, Corine(THUIS)

    BeantwoordenVerwijderen
  22. Super! Ik ben benieuwd naar hoe de koek gaat smaken :D

    BeantwoordenVerwijderen
  23. Wij hebben ook ooit eens zo één gehad.....
    Best lekker hoor.
    Succes met 'm en veel liefde geven hoor ;)
    Liefs

    BeantwoordenVerwijderen
  24. Leuk, Herman maakt hier echt de tongen los.
    Ik ben benieuwd, want ook ik ken Herman niet.

    BeantwoordenVerwijderen
  25. Mijn broer heet Herman, maar hij zit zeker niet onder die doek :)
    Ik laat me verrassen wat het wordt.
    Liefs, Pauline

    BeantwoordenVerwijderen
  26. Ik ben even lekker verder aan het lezen bij je..
    En terwijl ik dit stukje lees (leuk en lekker die Herman, hij is hier heel lang geleden ook wel eens langs geweest) leg ik opeens de link....
    Het was toch niet Herman die je zo zwart geblakerd hebt.....?!
    Nou ja dan mix en roer je lekker nog een week en dan in de herkansing.......

    Ik kwam erachter dat ik je nog niet volgde ... Nu dus wel!

    BeantwoordenVerwijderen
  27. Hmmmmm ik ben zelf bezig met onze beroemde Herman. Maar ik dacht eerst dat het een hele grote grap was! Nou blijkbaar dus niet. Ik ga gelijk beter mijn best doen op onze Herman! Die arme stakker heeft het hele weekend alleen moeten staan in zijn grote kom.. ;) Ik hoop dat hij nog leeft!! ik ren gelijk naar de keuken en ga in hem roeren. Wens me succes! Liefs Larissa

    BeantwoordenVerwijderen
  28. Net herman van een vriendin uit de straat gekregen, ik ben benieuwd!

    BeantwoordenVerwijderen
  29. Ik stond net trouwens heel verbaast te kijken!

    BeantwoordenVerwijderen
  30. Herman is een reiziger en logeert op dit moment bij mij en heeft zich met zijn 3-en bruin laten bakken, zodat alle collega's van hem kunnen genieten. Heerlijk !!

    BeantwoordenVerwijderen
  31. Ik heb gisteren deze Herman met open armen ontvangen. Zoonlief ontfermt zich over hem nou.

    BeantwoordenVerwijderen
  32. Mijn Herman heeft vandaag zijn honger gestild, morgen verwen ik hem nog met wat kaneel, cocolade, nootjes, rozijnen en appel.... Dan mag hij in de oven!!! En kunnen wij heerlijk smullen! De andere Hermannetjes zijn alweer uitgedeeld naar een volgende 'vriend!' Tip, van die chinees bakjes zijn ideaal om Herman uit te delen. Of van die hersluitbare diepvrieszakjes!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Wat leuk Anoniem! Ik weet niet of je het gelezen hebt, maar die van mij is helaas volledig mislukt!!! Ohhh. Maar des te leuker dat die van jou gelukt is!

      Verwijderen