zondag 11 juli 2010

Het tijdelijke of het eeuwige?

Het is bloedheet, de spanning hangt in de lucht, want over een klein half uur begint het wereldkampioenschap voetbal. Voor degenen die het nog niet weten … Nederland - Spanje.

De tuindeuren staan open en ook onze voordeur hebben we open gezet om maar het kleinste beetje wind te vangen dat er door de lucht geblazen wordt. De vuvuzela’s zijn nu onafgebroken te horen. Ik zie regelmatig mensen in het oranje langslopen die ongetwijfeld bij vrienden of familie voetbal gaan kijken. De feeststemming zit er dus goed in.

En wij? Tuurlijk gaan wij ook kijken. De kinderen mogen smarties op tafel zetten en chocolade oranje leeuwtjes. Wij gaan aan de koffie, ondanks de hitte, en de kinderen aan de limonade. We gaan vol spanning kijken en genieten van de wedstrijd. We verheugen ons er echt op en kijken nu al vast naar de voorprogramma’s.

Maar ik ben vanavond wel aan het denken gezet. Drie kwartier geleden zat ik nog in de kerk naar een preek te luisteren. Daar haalde de dominee aan dat Jezus zegt: ‘Waar je schat is, daar zal ook je hart zijn.’ Dat is niet zo gek te denken in deze tijd van voetbal en wielrennen en alle andere ‘tijdelijke’ zaken.

Zijn we niet allemaal vol van het wereldkampioenschap voetbal? En als het niet van het voetbal is, dan wel van het wielrennen. Is het niet van een sport dan wel van onze auto, het huis, onze kleding of iets anders dat mogelijk onze status en ons levensgeluk kan verhogen. Maar het hoeft nog niet eens materialistisch te zijn, we kunnen ook heel vol zijn van anderen. Zo vol zelfs dat we ze willen imiteren.

Maar vanavond ben ik weer met beide benen op de grond gezet. Ik ben er weer bij bepaald wat werkelijk belangrijk is. In de preek werd de volgende tekst aangehaald:

‘Hij weet niet wat hij verliest,
die het tijdelijke voor het eeuwige verkiest,
want als het komt tot scheiden,
heeft hij geen van beiden.

Ik vroeg me wel even af of ik wel op een goede manier geniet van ‘tijdelijke’ zaken als de wedstrijd Nederland – Spanje. Want ik realiseer me dat ik veel te vaak bezig ben met ‘tijdelijke’ zaken. Daarom is het maar goed,op een dag als vandaag, te worden bepaald bij: ‘Waar mijn Schat is, daar is ook mijn hart.

En de wedstrijd? Verlenging …

Geen opmerkingen:

Een reactie posten