zondag 12 mei 2013

Een fotografeerdip

Na een serie vage foto's en dus onbruikbaar fotomateriaal duik ik mijn fotohandleiding in. Ik weet ook eigenlijk veel te weinig van tijd en diafragma. Ik doe alles op gevoel en maak er maar wat van. Maar zo werkt het niet en ik zit dan ook behoorlijk in een fotografeerdip. Ik ben er zuur van dat ik niet goed weet hoe ik mijn kids op hun mooist op de foto moet zetten en hoe die bloem nog beter in beeld kan worden gebracht.

Inmiddels heb ik ontdekt dat ik veel kan doen met diafragma en belichtingstijd, maar is mijn handleiding ontoereikend genoeg om me hier meer over te vertellen. En dus is het een ware kunst het juiste boven tafel te krijgen via het internet. Want welke vraag moet ik precies stellen om het juiste antwoordt te lezen.

En dus ga ik het zo proberen en hoop ik dat jullie zo behulpzaam zijn mij te vertellen of ik al dan niet goed bezig ben. Ik heb een Nikon D3100 met de simpelste lens en wel  18 - 55 mm.
Ik wil een  groepje kids op de foto zetten die achter elkaar staan. Wat kan ik dan het beste doen als het binnen is en wat als het buiten is?

Ik heb inmiddels heel veel verschillende antwoorden gelezen en ben heel benieuwd wat jullie antwoord is. Dus ... reageer, want ik ben er nog steeds niet uit!








14 opmerkingen:

  1. Zelfde camera, maar absolute dummie dus allesbehalve tips en daarom alvast opgegeven voor een fotocursus na de zomervakantie. Wil die camera wat vaker uit de fototas halen. Succes met uitvogelen!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik kan je ook niet echt helpen,Gerreke.
    Ik fotografeer met zo'n kleintje van Sony.
    En die heb ik meestal op automatisch staan.

    Veel succes
    Groetjes Ans

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik ben écht geen fotograaf. Wat dat betreft heb je niets aan mij hihi
    Ik vind dat je fantastische foto's hebt hoor. Niks mis mee :-)
    Een hele fijne dag! Groetjezz lfs mij

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Hmmm komt me bekend voor terwijl ik toch een fotocursus heb gedaan.
    Je mag mijn 'boeken' wel een keer lenen als je dat wilt.
    En er is in de bieb een heel leuk boek, pixelkids, die zou je ook eens kunnen lenen (als je lid bent van de bieb tenminste).
    Wat ook leuk en handig is om het eens samen met iemand te doen.

    groetjes Lucie

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Binnen en buiten kun je hetzelfde diafragma gebruiken, alleen de belichting is anders(en de iso).. Wil je een groter deel van de foto scherp (alle kids dus), dan fotografeer je met f 13 bijvoorbeeld, gaat het om een detail en mag de achtergrond wazig dan kan f 4,5 mooi zijn.
    Gebruik je weleens het knopje voor de witbalans?? Die kun je op 'zonnig', 'bewolkt' of ook 'lamp' zetten.. Dat geeft ook een groot verschil..

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Hoi Gerreke
    Gewoon alles uit proberen en je kan heerlijk oefenen op je zonen maak mooie close-ups van ze
    Ik zou niet het diafragma niet hoger als 11 zetten
    en als je op zeker gewoon zo ongeveer F4.5 F5.6 wel effe naar je iso kijken maar dat ligt weer aan het weer hé en het is mooi als de achtergrond niet te scherp is
    en koop af en toe de (Chip foto Video )staan echt hele goeie tips in
    met de gegevens bij de foto
    en echt oefenen en nog eens oefenen heus ik weet zeker dat het je lukt
    deze Tulpen heb je weer prachtig gedaan de tweede en derde heel mooi
    en mooi bij de derde met je scherpte diepte gespeeld en gewoon alles uit proberen (ik zal een linkje opzoeken waar je veel tips kun lezen en uitleg)
    Succes hé
    Groetjes Janny

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Deze reactie is verwijderd door de auteur.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Hier de link Gerreke
    Je kan steeds onderaan nieuwe onderwerpen kiezen
    Groetjes Janny

    http://www.digitalefotografietips.nl/basiscursus/diafragma/

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Geen idee......is niet mijn ding fotograferen....sorry.....liefs van mij...moeilijk he ??..gister ??...xxx...!!

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Mijn kennis reikt nog niet zover hoor Gerreke,
    maar wat ik bi jou zie, vind ik al heel mooi!!!
    In de zomervakantie ga ik me verdiepen in mijn nieuwe camera...dan
    heb ik genoeg tijd:)

    Lieve groet,
    Eefie

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Hoi Gerreke,
    Ik heb een Canon dus weet niets van de Nikon, maar in feite moet het bij allemaal toch zo'n beetje hetzelfde zijn. Maar ik doe ook altijd maar wat en soms geeft mijn lieve dochter de fotografe mij wat adviezen... Ik blijf het moeilijk vinden om de allermooiste foto's te maken. Maak er soms wel 20 en dan blijven er slechts 5 over of zo...
    Toch vind ik jouw foto's tot nu toe altijd echt heel mooi hoor... En ze kunnen dan alleen maar nog mooier worden...
    Ik wens je een heerlijke avond,
    Lieve groet,
    Mirjam

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Hoi Gerreke,

    Jammer dat ik nu niet even langs kan komen :-) we hebben tenslotte de zelfde camera en ik weet inmiddels behoorlijk wat. Te veel om zo even op te schrijven.
    Ik zou het boek kopen van je camera daar staan echt hele handige tips in. Die kun je krijgen bij de winkel in Urk. Je zou ook een dagcursus kunnen volgen, volgens mij doet de fotograaf in het dorp dat ook, leer je ook heel veel van. Verder is het heel veel doen. van de 100 foto's zijn er bij mij ook heel vaak maar 20 mooi. Dus lang leven digitaal...., 1 nadeel je compu raakt wel erg vol ;-) , maar daar zijn weer andere tips voor om op te lossen ;-)Succes en veel plezier met fotograferen.

    Mirjam

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Boeken, internet, een leuke cursus: er is zoveel te leren, superieur! Je foto's zijn al heel leuk, dus je pikt de kennis vast heel snel op. Veel succes! Marion

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Lastig, gewoon op je gevoel, daar ga ik nog altijd voor.
    Lieve groet, Renny

    BeantwoordenVerwijderen