donderdag 28 oktober 2010

En slopen maar …

Als een losgeslagen kudde rennen de kids op de apparaten af, pakken het gereedschap wat ze nodig hebben en beginnen de inmiddels onbruikbare apparaten te bewerken alsof het een lieve lust is. Ik sta er enigszins verbouwereerd bij te kijken. Zo was er nog berg schroot, zo is er niets meer …
Maar zeg nou zelf, wat is er voor kinderen nou leuker dan slopen. Of iets genuanceerder gezegd, apparaten uit elkaar halen.

De juf van mijn oudste zoon is op het grandioze idee gekomen om weer een handenarbeidmiddag, in de hedendaagse tijd de ‘creamiddag’, in te stellen. Voor mij een stukje nostalgie. Ik zie mij nog aan die handenarbeidtafel staan te figuurzagen. Zo’n hoge tafel met een zwaar houten tafelblad … maar … dat was toen.

Na een uitgebreide organisatie, want er zijn aardig wat onderdelen, is het enkele weken geleden van start gegaan. Ik sta bij het onderdeel ‘slopen’ oftewel uit elkaar halen en er weer iets moois van maken. Schroefjes uit een machine draaien en kijken wat er onder vandaan komt. Echt zo’n apparaat kan tot op de draad toe uit elkaar worden gehaald. Uiteindelijk kun je niet meer zien wat het geweest is.


Wat er zoal is gesloopt? Ik heb een computer voorbij zien komen, een telmachine, een boor, een koffiezetapparaat, een strijkijzer. Nou dat strijkijzer is een verhaal apart. Dat ding was niet stuk te krijgen ... We konden er geen schroefje uitdraaien, simpelweg omdat die er niet was. Bij uitzondering heb ik gezegd dat we het ding moesten bewerken met een hamer. Ik had niet voor hoeven doen hoe je zo’n ding met een hamer bewerkt, maar vond het zelf veel te leuk.

Uit elkaar halen is simpel, maar er weer iets leuks van maken is een ander verhaal. Niet iedereen is creatief. Hoeft ook niet. Er zijn er die het slopen leuk vinden en zich vooral daarop concentreren, maar er zijn ook kids die echt iets van het sloopmateriaal weten te maken. Zo heb ik een gasfornuis gezien, een speedboot, een vliegtuig, een auto, een speeltuin.

Er waren ook dingen bij waarvan ik echt niet kon zeggen wat het moest voorstellen. Tja, dat heb je ook. Gewoon zeggen dat het mooi is, echt, dat is meer dan genoeg.

Op naar de volgende ‘creamiddag’!

3 opmerkingen:

  1. Geweldig !!....als ze zich maar vermaken toch??? heb je mijn mail nog gehad???...liefs fijne avond...Ria..

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Heerlijk toch als ze zich zo lekker mogen uitleven! En er zullen zeker wel heel aparte creatie's te zien geweest zijn
    Groetjes Elisabeth

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Wat fijn dat jullie opnieuw een creamiddag hebben geïntroduceerd! Ik was me niet bewust van het feit dat niet alle scholen een crea-middag hebben :O

    Erg leuk idee, dit slopen en opnieuw creëren :D

    BeantwoordenVerwijderen