vrijdag 22 oktober 2010

Je hebt stil en je hebt stil …

Je hebt stil en je hebt stil. En je hebt nog meer stiltes, maar ik bedoel eigenlijk de stilte in huis. Je hebt stil, ondanks dat de kinderen in huis aan het spelen zijn, je hoort hun gemurmel als ze met playmobil spelen of vage geluiden als ze boven krijgertje doen. Ja dat gebeurt, niet vaak dat geef ik toe, maar het gebeurt. Meestal maken ze veel geluid bij wat ze doen. En dan het liefst een aantal octaven hoger dan is toegestaan.

En je hebt stil. Dan is er niemand om me heen. De enige geluiden die ik hoor is het tikken van de klok, het luchtpompje dat belletje produceert voor de vissen, het klepperen van de afzuiger omdat de wind verkeerd staat en de vage geluiden van blaadjes die in een draaikolk over ons terras waaien. Dat laatste was van de week het geval.

Meestal kan ik echt van zo’n dag genieten. Ik had dan ook allemaal wilde plannen. Mijn winterkleren tevoorschijn halen en zomerkleren opruimen. Alsof daar wat aan is, maar het moet toch gebeuren. Een column schrijven over hoe leuk het is om je alleen binnen de vier muren van je eigen huis te vermaken. Kozijnen schilderen. Mijn boek uitlezen en naar de biep.

Ik heb mijn boek uitgelezen en ben naar de biep geweest. Maar wat heb ik verder nou gedaan? Niets, helemaal niets. Ik kan mij nergens toe zetten en loop met m’n ziel onder m’n arm door het huis. Ik vind het ongezellig en saai. Ik besluit maar te gaan strijken, moet tenslotte ook gebeuren.

Soms heb je van die dagen … dan is stil gewoon te stil. Als de bel gaat ben ik als eerste bij de deur. Mijn kids weer thuis. Heerlijk, we zijn weer compleet!

9 opmerkingen:

  1. Vreemd hoe een mens soms naar stilte kan verlangen en rust en dan wanneer het er is, uitkijkt naar 'leven in de brouwerij', de kids weer thuis, hun verhalen, hun getater,... tot het genoeg is geweest en er weer wat rust mag komen... wat zitten wij toch raar in elkaar... Blij dat ik niet de enige ben die zo van die momenten heeft!
    Groetjes en een mooi weekend!
    Marian

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Soms kan ik heerlijk genieten van de stilte, maaaaaaaaaaaaar het moet niet lang gaan duren.

    Groeten Herma

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Oh!!! I thought i was strange for thinking this way too! I always want time alone and then when I get it.....it's so nice to have my family back:))

    Happy weekend hugs to you:)

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ik vind het heerlijk om alleen thuis te zijn kom ik echt tot rust....nu ook geen radio aan zelfs.......weet je als er mensen om me heen zijn kwek ik wat af...en nu valt er niks te kwekken dus heb ik rust.........maar ik kan me heel goed voorstellen dat jij blij bent als de kinderen er weer zijn.......fijn weekend liefs Ria...

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Gisteren was het een gewone dag ,dus rusig en stil,daar geniet ik dan van.Maar er zijn dagen dat ik de stilte helemaal niet fijn vind ,voel ik me dan gewoon heel eenzaam en ben ik blij als rond half 5 de poort open gaat en mijn mannetje thuiskomt .Mooi gezchreven ,soms is stil te stil.
    Fijn weekend ,Elisabeth

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Oh idd zo dubbel...soms verlang je naar de stilte....compleet genieten......
    Maar nu ze allemaal groter worden en meer hun eigen leven leiden geniet ik juist ook weer als ieder in de middag weer binnen vliegt, kopje thee, verhalen......gezellig.....
    Dank voor je lieve reactie op mijn blog.
    Leuk hoor.
    Fijn weekend

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Ik vind stil soms ook heel lekker maar soms.... nee, het is fijner als alles gewoon gaat.

    Lieve groet
    Hermine

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Natuurlijk vind ik dat goed, leuk zelfs en dat hoef je toch niet te vragen, gekkie;)

    Daag Hermine

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Dat is nou het leuke van bloggen, het verrijkt je, maakt je blik ruimer, je kijkt in huizen van wildvreemden, leest zieleroerselen,leeft mee, vind dingen grappig raar of mooi.
    Ik houd van mensen dus iedereen past bij mij.
    Hermine

    BeantwoordenVerwijderen