woensdag 11 augustus 2010

Wat is vakantie?

Ik zit buiten op het balkon, mijn voeten gaan zachtjes op en neer tegen de balustrade, mijn hoofd rust tegen de muur achter mij. De eenvoudige stoel waarop ik zit wipt op het ritme van mijn voeten op twee poten op en weer. De zon verwarmt mijn gezicht. Mijn boek ligt ongeopend op mijn schoot.

Ik luister naar de geluiden om mij heen en kijk onderwijl naar een paar kraaien die hoog in de lucht vliegen en zich laten leiden door de thermiek van de wind. Ik hoor koeienbellen en als ik voor me kijk zie ik grote bruine koeien tegen de berghelling lopen.

Mijn blik gaat over de groene velden en de bossen die tot aan de boomgrens gaan, daarna veel gras en grijs gesteente. Nog verder omhoog zie ik dat er hier en daar nog sneeuw ligt. Langzaam trekken de wolken over de bergtoppen en onthullen de schoonheid van het hoogste punt.

De Kattenstaart langs de weg staat volop in bloei, evenals de Lupine, allerlei kleuren sieren de hellingen langs de weg. Een verdwaalde bij gaat uit verveling op mijn been zitten. Hij is loom, vast en zeker vanwege de hoogte. Ergens beneden in het dal klinkt een kerkklok. Terwijl de klok beiert, kijk ik naar de stoeltjeslift die werkloos zijn tijd uitzit, totdat hij weer in dienst treedt. Ik ben benieuwd wat er aan het einde van deze lift te zien is. Jammer dat hij stil staat, anders was ik er zeker in gegaan.

De jongens spelen in de immens grote tuin die bij het Chalet hoort. Ik hoor vreugdekreten, omdat ze eindelijk een krekel te pakken hebben. Manlief zet twee bakjes koffie naast mijn voeten op de balustrade. Hij pakt een stoel en gaat naast me zitten. Zonder het te weten completeert hij hiermee mijn ultieme vakantiegevoel.

Wat heb ik toch veel om van te genieten en om dankbaar voor te zijn!

1 opmerking:

  1. Klinkt heerlijk rustgevend, dat plekje van jullie...
    Inderdaad, tel je zegeningen.

    Liefs,
    Annerieke

    BeantwoordenVerwijderen