vrijdag 31 december 2010

Voornemens!

Met de jaarwisseling in zicht wordt het altijd weer vechten welke voornemens voorrang krijgen. Althans, bij mij. Als je echt niets tegen elkaar weet te zeggen is het een tijdvullend onderwerp op oudejaarsavond. Ik ben overigens niet eerder iemand tegengekomen die geen voornemen had voor het nieuw intredende jaar. Of het moet een voornemen zijn geweest om geen voornemen te hebben, dat kan natuurlijk ook.

Nu we het toch over voornemens hebben. Het zijn vrijwel altijd beloftes die betrekking hebben op het afgelopen jaar of iets dat al jarenlang voortduurt en waar nu direct een einde aan dient te komen. Nee ik wil het niet hebben over de nogal voor de hand liggende voorbeelden als roken of afvallen. Boekjes vol hierover. Wat zouden mijn woorden hieraan kunnen toevoegen?

Ja, ook mijn voornemen heeft betrekking op de afgelopen anderhalf jaar. Naar elkaar omzien is tijd voor elkaar nemen en bewust tijd inplannen met elkaar om te gaan. Maar dat is nogal moeilijk met een baan, gezin, sport en alle vrijwillige werkzaamheden die ook tijd van me vragen. Toch vind ik dat onvoldoende reden. Ik heb dan ook een faalgevoel over het afgelopen jaar.

Misschien herkent u het, misschien (nog) niet. Iemand verliezen. Het maakt niet uit of iemand jong is of wat ouder, het gemis en die lege plek is er. Anderhalf jaar geleden is iemand veel te jong aan een Nieuw Leven begonnen. Iemand die met bijzonder veel levensvreugde in dit leven stond en er toch afscheid van moest nemen. Het maakt me enerzijds bewust van mijn rijkdom en anderzijds van de leegte. Omzien naar elkaar krijgt ineens een heel andere betekenis.

De vraag: ‘Hoe gaat het met je.’, krijgt dat ook. U kent dat vast wel, even vragen hoe het met iemand gaat, gewoon voor het fatsoen, want dat is protocol. Maar eigenlijk zit je niet te wachten op een negatief antwoord.

Mijn voornemen ligt nu wel erg voor de hand. Naar elkaar omzien. Bewust vragen hoe het met iemand gaat. Vreugde, verdriet, gemis, Gods liefde en andere gevoelens bewust, heel bewust, met elkaar delen.

En jij, welke voornemens heb jij?



Ik wens een ieder een fijne jaarwisseling en een goed, gezegend en liefdevol 2011!
I wish everyone a great New Year and a good, loving and blessed 2011!

16 opmerkingen:

  1. Happy new year to you and you're family!

    Ciao Gerreke!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Misschien ben ik dan één van de weinigen die niet op 1 januari voornemens heeft (maar wel een aantal dingen heeft waar ze bewuster over na wil denken de komende tijd) ... maar kom je wel een hele fijne jaarwisseling toewensen!

    Groetjes,
    Colinda

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Prachtig verhaal Gerreke en mooi dat je voornemens heeft
    Ik heb ook nooit geen voornemens althans de laatste jaren
    Het loopt toch altijd anders misschien een beetje somber maar het is wel zo dus ik probeer gewoon mijn best te doen (altijd)
    Maar het is wel goed als je ze wel heeft en ze probeer na te komen
    Ik wens jou en alle die je lief zijn ook een fijne Jaarwisseling toe en een gezegend en liefdevol en gezond 2011 toe
    Hartelijke groetjes Janny

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Soms maken (verdrietige)gebeurtenissen een mens bewust van de dingen die daarvoor niet zichtbaar waren. Ik wens jullie een gezegend 2011!
    (Matt7:12NBV) ;)

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Ik kan je de hand schudden, het is precies zoals je schrijft.
    Het afgelopen jaar, had ik ook beslist meer bezoekjes moeten brengen aan mensen die dit zo nodig hebben.
    En i.d.d. het is zo flauw om te zeggen ik heb het zo druk, dat is absoluut geen excuus.
    Ik heb echt mijn best gedaan, maar het had ook beter en meer gekund.
    Stil staan bij verdriet doe ik wel, en er naar vragen ook. Ik weet zelf hoe belangrijk het is wanneer je belangstelling toont en geeft.

    Ik wens jou en je gezin alle goeds voor 2011

    Jantsje

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Falen we niet allemaal in onze beste bedoelingen? Ik heb al een aantal jaar bewust geen voornemens voor het nieuwe jaar genomen. Maar wel heb ik zo mijn momenten van bezinning. Vaak na vakanties e.d. overkomt me dat. Dan wil ik het anders doen....je kent het wel. Jij hebt een goed voornemen voor het nieuwe jaar! Als iedereen dat zou hebben, dan zou het nog wat kunnen worden ook met ons hier op aarde.
    Ik vraag altijd aan mensen waarvan ik weet dat het niet goed gaat òf het gaat, niet hoe het gaat.

    Fijne jaarwisseling!
    Tot volgend jaar in blogland.
    Lieve groet, Renny

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Ik doe nooit mee aan goede voornemens...echt !! ...ik probeer elke dag een goed mens te zijn voor mezelf en mijn omgeving.......maar dat lukt natuurlijk niet iedere dag....maar probeer het iedere dag opnieuw en dat mag ik samen doen met Goods hulp,....anders zou ik het niet kunnen echt !!......



    EEN HEEL GOED EN GEZOND 2011 !!!...

    LIEVE GROETJES VAN MIJ....

    ★ ┊    ★ ┊┊   ★ ┊  ★ ┊    
    ┊   ┊ ☆   ☆┊ ┊     ★┊  
      ★ ┊    ★ ┊ ★ ┊ ★ ┊
    ┊   ┊ ☆   ☆┊    ★┊ ☆ ☆ 
    ☆┊   ☆   ★ ┊    ★ ┊┊ ☆   
    ┊   ┊ ☆   ☆┊    ★┊★┊ ★
    ☆┊ ☆   ★ ┊    ★ ┊ ☆

    A REALLY GOOD AND HEALTHY 2011 !!!

    WARM HUGS FROM ME ........

    BeantwoordenVerwijderen
  8. *.*´¨)
    ¸.•´¸.•*´¨)
    .•´,•*´¨)¸.•*¨)
    ¸.•´¸.•*´¨).•*´¨)
    (¸.•´ (¸.•` * ¸.•´¸.•*´¨)
    ::::::°::::::::o::::°:::::o°:::O::°::::
    ::::::::°::::°:::::::::o::°::::°::::::
    ::::°:o::::::::°::::o::°:°:::o::°::::
    ...~~~~~~~~/...~~~~~~~~/
    ....~~~~~~~/.....~~~~~~~/
    .....~~~~~~/.......~~~~~~/
    ......~~~~~/.........~~~~~/
    .......~~~~/...........~~~~/
    ........~~~/.............~~~/
    .........~~/...............~~/
    ..........~/.................~/
    ...........||..................||
    ...........||..................||
    ...........||..................||
    ...........||..................||
    ...........||..................||
    ......./******........./*****

    Een gelukkig nieuwjaar 2011:) Karolina

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Een heel mooi voornemen, en je verhaal is heel veel zeggend! Ik wens jullie een fijne jaarwisseling en alle goeds voor 2011.
    We volgen elkaar nog maar pas maar ik bewonder de manier hoe je dingen zo goed kunt verwoorden!
    Groetjes Cristien.

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Ten eerste denk ik dat je echt iets milder ten opzichte van jezelf mag zijn. Ik "ken" je pas kort maar door de stukjes die je schrijft lijk je me juist heel erg betrokken bij dingen die je na aan het hart liggen. Geen faalgevoel hebben hoor.
    Het omzien naar anderen is een goed voornemen, maar niet ten koste van jezelf. Dat moet je goed onthouden. En begrijpen doe ik je heel goed hoor; mijn vader is dit jaar alleen achtergebleven toen mijn moeder plotseling en totaal onverwachts is overleden.

    Zelf heb ik wel kleine voornemens, maar die heb ik eigenlijk elke dag wel. Daar heb ik een wisseling van 31 dec. naar 1 jan. niet voor nodig.

    Liefs, Pauline
    Een gezellig uiteinde en alle goeds voor 2011.

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Wishing you a very happy New Year, Gerreke!!
    ~ Jo :)

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Gerreke, jij ook met ieder die je lief is een heel goed en gezegend 2011. Het is zoals je zegt. Elke dag neem ik me wel voor meer naar de ander om te zien, maar vaak ontbreekt me vooral de energie. Jammer, want juist van 'naar anderen omzien' krijg ik energie, dat weet ik ook. Dus..ik blijf maar niet bij voornemen, moet gewoon eens gaan! Mensen genoeg in de omgeving die een beetje aandacht en liefde kunnen gebruiken. Dus tijd om voornemen om te zetten in daden!

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Ik herken dit, Gerreke, jij kan alles zo mooi verwoorden !
    Ik wens jou en je familie een Gelukkig Nieuwjaar, dat al je wensen mogen uitkomen !
    Sylvia

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Hoi Gerreke,
    Ik wil jou en je gezin ook een goed en gezegend nieuwjaar toewensen.
    En wat die goede voornemens betreft, daar ben ik eigenlijk elke dag wel mee bezig en de ene keer lukt dat beter dan de andere keer.
    En mooie tekst die me pas erg aansprak staat in Prediker:
    Doe wat je hand je te doen geeft, en doe dat met vreugde en geniet van elke dag. Het is ht loon dat God je geeft.
    Een prachtig voornemen lijkt me zo, voor elke dag...
    Groetjes Hennie

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Hallo Gerreke,
    Ik doe niet zo aan goede voornemens, wel heb ik de wens om beter/mooier te gaan fotograferen, maar die wens die bestond al, en daar werk ik hard aan.
    Ik wens jou een geweldig, gezond en gelukkig 2011 met heel veel schrijfplezier.

    Gr. Loes

    BeantwoordenVerwijderen