woensdag 3 april 2013

Mijn allereerste schilderles!

Een beetje onzeker begin ik aan de eerste potloodstrepen op het witte doek. Voordat de schilderkwast er aan te pas komt moet een grove schets op het doek worden gemaakt. Eenmaal de grove schets, kan het schilderen beginnen.

Maar dat is niet eenvoudig. Het schilderen niet, maar de schets ook niet. Stel dat ik mijn schets op het prachtig witte doek verpest. Veel te groot begin of mijn schets juist ieniemienie uitvalt. Heel lastig. Maar na enig twijfelen begin ik de contouren van mijn tulp te zien. Gelukkig bestaat er ook nog zoiets als kneedgum. Als het echt niet goed is kan ik hier en daar wat weggummen.

Gelukkig word ik begeleid door een deskundige die me verteld dat ik het beste de kleuren kan mengen en in mijn geval niet met harde kleuren moet werken. Ik meng wit, geel en rood, waardoor ik een prachtig oranje kleur krijg. Mijn tulp is tenslotte oranje. Daar waar de tulp licht moet worden meng ik wit met geel. Niet bang zijn om de verven, gewoon doen is mijn motto.

Op advies van Maaike, de schilderes, geeft ik het voorste blad de meeste accenten. Het leuke is dat wanneer ik denk dat het nog niet af is en eigenlijk ben vastgelopen, Maaike vertelt waar dat aan ligt en hoe ik het beste verder kan.

Het resultaat is verbluffend. Nooit gedacht dat er zoiets uit mijn handen zou kunnen komen. Dank je Maaike, het was superleuk. Wil je ook een keer een schilder workshop volgen, kijk dan eens op http://www.sterkenkunst.nl!

11 opmerkingen:

  1. wat mooi Gerreke en wat heerlijk om te doen he! Ik vind je kleuren ook zo mooi!

    lieve groet, Tjits

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Erg goed gelukt,Gerreke.
    Lekker mee door gaan.

    Groetjes Ans

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Leuk zeg!! Zet maar vaker op je blog, dan kunnen we meegenieten!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ik weet niet of ik je dit na zou doen, voor een eerste keer zeg ik talent :-).

    Lieve groet, Ingrid

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Leuk om deze creatieve kant van jezelf te ontdekken! Jaren geleden heb ik eens een schildercursus gevolgd, maar helaas beschik ik niet over veel tekentalent...

    Fijne avond. Groeten, Miranda

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Leuk hoor ik heb het vroeger ook gedaan.
    leuke bezigheid om te doen ga zo door.
    groetjes Herman.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Prachtig !!!...goed gedaan hoor!!...liefs Ria...x !

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Prachtig!! En wat leuk om dat een avond te doen...ga je nu ook verder of laat je het bij 1 x? Ik zou het wel weten...
    Fijne week.
    Gr. Mirjam

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Hallo Gerreke,
    Prachtig hoor, deze tulp. Je zou niet zeggen dat je dit nog niet eerder hebt gedaan. En? Ga je er mee verder?
    Ik wens je een heel fijne avond,
    Lieve groet,
    Mirjam

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Schitterend!! Doe'k je niet na hoor!! Blijven oefenen zou ik zeggen.

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Wat heb je dit prachtig gedaan, schilderen is je overgeven aan kleuren, aan de materialen...zo heerlijk hoe je daarin je talenten kwijt kunt.
    Je vorige post was ook erg mooi, Pasen, in ons hart gaat het mee.

    Jij dus ook al zo verkouden, beterschap, de hooikoortsperiode is al begonnen, daar loop ik nu ook mee...ach er zijn ergere dingen.

    Lieve groetjes,
    Eefie

    BeantwoordenVerwijderen