zondag 20 maart 2011

Een voorproefje

Een groot glas ranja staat tussen de stoel en de terracottapotten. Mijn stoel staat op een windvrij plekje pal tegen het raam en zo dicht mogelijk bij de muur. Vorige week heb ik viooltjes en mij nog onbekende plantjes in de terracottapotten gedaan. Ze staan nu naast mij, de bloemen gericht naar waar het licht vandaan komt. Met mijn gezicht naar de zon geheven warm ik mij aan de eerste lentestralen.

Ik hoor een grote verscheidenheid aan vogels om mij heen. De een fluit nog harder dan de ander. Eksters maken ruzie op het dak van de schuur. Ze zitten elkaar om de haverklap in de veren en scheren langs elkaar heen. Een prachtig gezicht. Drie is gewoon teveel.

Musjes drinken uit de goedgevulde waterbak achter in de tuin. Ze fladderen tussen de houten latten van het tuinhek door en belanden op de rand van de waterbak, onderwijl oplettend of er geen gevaar dreigt. Andere musjes maken dankbaar gebruik van de zandbak om een zandbad te nemen. Het zand vliegt op door hun gebadder. Dan is daar nog een mussenstel dat zich niets aantrekt van hun omgeving en ongedwongen het paringsritueel uitvoert.

Een bij land op de onbekende plantjes naast mij. Van puur genot (denk ik) zoemt hij er op los. Zoveel voor een bij alleen is toch om te genieten. Het wordt tijd dat ik iets van dit moment vastleg. Loom sta ik op en pak mijn toestel van de tafel. Die bij is voorlopig toch niet weg te krijgen hier.

Een voorproefje van de lente …





19 opmerkingen:

  1. Wat een supermooie foto's!

    Fijne avond,
    Miranda

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hoi Gerreke
    het is altijd mooi om te zien hoe die wespen bezig zijn om de bloemen leeg te halen.
    Mooi in beeld gebracht.
    Groetjes Herman,

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Dat was het vandaag inderdaad...een voorproefje van de lente! We hebben heerlijk in de tuin gewerkt en gezeten, genietend van het mooie weer en de zon! Mooie foto's!

    Een fijne avond! Lieve groet, Ingrid

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Heerlijk he zo buiten ,ook ik heb heerlijk mijn stoeltje vlak bij de muur gezet ,lekker hoor zo in het zonnetje .Helaas ruikt het bij mij achter fiks naar Eau Du Kater ,de twee buurt katers sproeien echt alles vol bahhh .Maar ja wat doe ik eraan .Wat zijn er al veel hommels en bijtjes ,ook zag ik al een paar vlinders .Dus echt genieten .Fijne week
    Liefs Elisabeth

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Echt het gevoel van deze dag, ik zag ook alveel insecten, het klinkt gelijk zo fijn in je oren, het hoort bij het buitengevoel van de lente.
    Geniet er deze week maar van.

    Groetjes, Eefie

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Wat een prachtige foto's, ze zetten je verhaal kracht bij. Heerlijk om te lezen, werd er zelf ook wat loom van ;) De sfeer van de lente die komen gaat heb je met je foto's heel mooi in beeld gebracht.

    Groetjes, Gonne-Marieke

    BeantwoordenVerwijderen
  7. heerlijk zoals jij het beschrijft!! ik zie het helemaal voor me:)
    wij hebben ook zo genoten vandaag, de hele dag lekker buiten geweest, in de tuin wat gerommeld en tussendoor lekker lang in de zon gezeten met een pot thee en zelfgebakken cake:) en het blijft nog een paar dagen zulk weer, echt genieten!!

    lieve groetjes, Tjits

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Eigenlijk zou ik ook wel een bijtje willen zijn.
    Lekker van bloempje naar bloempje zoeven.
    Weet je hoe ik jouw onbekende bloempje ga noemen?....het lente bloempje (weet de naam ook al niet) :-)
    Maar lente bloempje past perfect bij het plaatje.
    Groetjes, Karina

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Dag Gerreke

    Dit is zo ....PRACHTIG MOOI....
    bijschrift, kleuren en belichtingen zijn geweldig.
    mijn complimenten hiervoor !

    Groetjes en dank voor je fijne reacties, Joop

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Ja dat is idd het ultieme genieten van alles wat weer gaat groeien en bloeien...
    mooie foto's...ik ben er blij mee, de winter heeft wat mij betreft te lang geduurd...

    Nieske

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Wat een prachtige foto's heb je gemaakt Het was een gouden weekend met dit voorjaars weer Groetjes Jacky

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Hoi Gerreke,
    Het was vandaag inderdaad een stralende lentedag, waarop de natuur het prille begin van een nieuw seizoen aankondigde.
    Mooi foto's Gerreke, heb ik echt van genoten.
    Liefs Elly

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Wow...die foto's.....helemaal super. Hij vliegt bijna van mijn beeldscherm, zo scherp.
    Ik heb vandaag wel iets horen zoemen in mijn tuintje, maar ik was te loom om mijn hoofd om te draaien.....
    Groetjes en fijne week,
    Marion

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Hoi Gerreke, wat heerlijk om dit te lezen en wat zijn je beelden prachtig! Dit weer doet ons allemaal erg goed, groetjes Cristien.

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Een heerlijke post. Het is nu weer op en top genieten buiten!!
    Groetjes Anja.

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Heerlijk! Je "proeft"het sfeertje!!

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Heerlijk genieten is dat Gerreke ik zie het helemaal voor me en wat een mooie foto's nu we kunnen van de week ons hart ophalen blijft nog effe zonnig
    fijne week hé
    Groetjes Janny

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Wow these are some great pictures. Reminds me of some pictures that I took yesterday. I was really taking pictures of a unique flower and noticed that a bee was doing its thing. Did not get close enough though, Iwas afr aid that if I did it would have flown away. But thinking of it, the bee was so busy, it might not have notice my close presense!

    BeantwoordenVerwijderen