woensdag 9 maart 2011

Eindelijk … de 5 km!

Het is zover. De dag van de vijf kilometer hardlopen is aangebroken. Iedereen heeft hier naartoe geleefd en ontzettend hard getraind om zover te komen. Gespannen gezichten luisteren naar de instructies van de juf. Twee ronden om de voetbalvelden is genoeg voor vijf kilometer. Ik vind het een afstand. Maar de juf had vorige week gezegd: ‘Als je 20 minuten kan hardlopen, kan je ook de 5 kilometer hardlopen.’

Zodra het fluitje klinkt gaat iedereen van start. Er zijn er een paar die direct vooruit stuiven. Zij zijn ervaren en hun gaat het om het verbeteren van de tijd. Anderen gaan op hun eigen tempo van start, wetend wat hun te wachten staat en hoe zij hun tempo daarop kunnen aanpassen. De laatste groep mensen begint voorzichtig. Aftastend. Zij lopen voor het eerst de 5 kilometer en moeten nog ervaren waar hun grenzen op deze afstand liggen.

De angst van beginners is met name dat je de 5 km niet haalt. Stel dat je te hard van start gaat en halverwege moet afhaken. Of dat je zo moe bent dat je moet gaan lopen. Ohhh dan heb je alles voor niets gedaan. Het faalgevoel is dan zo groot, terwijl je er zo hard voor hebt getraind.

Maar niemand had bang hoeven zijn, want alle deelnemers hebben de finish gehaald. Vele records zijn gebroken. Voor anderen is het alleen al een record dat ze de 5 km hebben uitgelopen!

En ik? Ik heb een faalgevoel. Geen medaille, nog niet tenminste. Zodra ik weer mag hardlopen ga ik samen met de juf de 5 km doen. Een liesblessure heeft mij vorige week uitgeschakeld en goed ook. Ik heb met heel veel pijn die 20 minuten gehaald, maar moest toen afhaken. Het baalgevoel dat ik toen had valt niet te omschrijven …

Maar tot mijn grote verrassing kwam vriendinlief mij aanmoedigen die niet wist dat ik was uitgeschakeld. Ze kwam met een prachtige bos bloemen aan! Ik had hem zo ook wel verdiend, zei ze.

Tja wat kan ik daar nou op zeggen … tegek toch!







27 opmerkingen:

  1. Complimenten voor de hardlopers en voor je vriendin..zij weet wat vriendschap inhoudt!
    En voor jou beterschap met je blessure..ja als je gaat sporten schijnt dat erbij te horen ;)
    Groeten, Corine(THUIS)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. prachtig die gerbera en ranoculs (vlogens mij weet niet zeker hi)Vind het wel sneu hoor dat je blesure hebt en je doel zo lijkt het niet gehaald. maar vrindin denkt er anders over en ik ook. En lief van de juf hoor dat ze met gaat lopen Het gaat helemaal goed komen met die 5 km ook voor jou Liefs Jacky

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Wat balen dat je niet mee kon doen maar de prachtige bloemen van je vriendin maken een hoop goed...het was in ieder geval super lief van haar!

    Ik wens je een spoedig herstel toe, zodat jij uiteindelijk de 5 km ook zonder problemen kan uitlopen!

    Lieve groet, Ingrid

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Balen, maar je gezondheid gaat voor alles..Ook van mij heb je een dikke bos bloemen dik verdiend. Jij hebt de medaille nog tegoed, go for it!
    Lieve groet Renny

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Wat een lieve vriendin,
    Ik wens je veel beterschap ik hoop dat het snel over gaat en dat je dan alsnog de kans krijgt maar daar heb ik vertrouwen in.

    Echt je foto`s zijn mooi geworden en dat compactje van jou is zeker een goede! Natuurlijk kun je met een uitgebreidere meer maar de basis is toch het zelfde en daardoor kun je hier al heel veel uithalen en dat is te zien!

    Ga zo door!
    Groetjes Cristien.

    ps.
    O ja daar boven op die berg dat is een kruis, en sorry dat ik je aan het twijfelen heb gebracht, Zwitserland is echt mooi maar ook Frankrijk zal genoeg moois te bieden hebben.
    Zo heeft elk land wel iets, succes met kiezen.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Bedankt voor je lieve reactie op mijn blog.
    Leuk dat je even kwam "buurten"
    Nouh jij hebt ook (schrijf)talent ;-)
    Wens je een voorspoedig herstel van je liesblessure
    en wie weet: wacht daar dan nog een boeket !!!
    Ik zal je volgen :-)
    Lieve groet, Anita

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Kijk dat is nu toch echt een vriendin......
    Hopelijk herstel je snel....

    Enne...mocht je weer eens bij mij komen buurten.....vergeet de muggen mepper niet ;)
    Liefs

    BeantwoordenVerwijderen
  8. kijk dat is mooi he, heb je toch mooi de bloemen.. wat weer een mooi fotoobject is natuurlijk..
    groetjes rini

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Zal het niet weer doen, maar dat is inderdaad wel iets om rekening mee te houden. We zien het denk ik vanzelf wel op je blog voorbij komen.
    Groetjes en een fijne avond.

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Heel lief van je vriendin, dat is echte vriendschap toch??
    Ik heb gelukkig nooit last gehad van faalangst op de 5 km. en dat kwam door een medehardloopster die de hele tijd riep....,,hier ben ik niet voor geschapen,,,. Ik vond dat zo geweldig dat ik bedacht... ik ook niet en toen ben ik gewoon gaan lopen... ; waar doe ik dit voor?? voor mezelf neeeeeeee!!!!!
    Dus hardlopen is echt niets voor mij ;)

    maar doe gewoon je best hoor Gerreke.
    Liefs
    Hermine

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Geweldig goed dat je het toch gedaan hebt...en wat een lieverd je vriendin met de bloemen !!...liefs van mij......xxx

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Kijk,dat zijn echte vriendinnen,op de juiste tijd,....op de juiste plaats,en de juiste bloemen.
    Een bloemetje van mij.
    groetjes Elly.

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Oei ai heb jij dat weer.
    Zo hard getraind en zo er naar toegeleefd.
    Weet meis, jouw vriendin is een hele wijze vrouw, je heb die bloemen echt verdiend, en als je nu straks de 5km straks met de juf loop verdien je er gewoon nog een :-) echt!

    Beterschap en sterkte met de blessure.
    Groetjes, Karina

    BeantwoordenVerwijderen
  14. wat lief dat je een boeket heb gekregen, en suc6 hoor.

    groet Stina

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Ik zei het net ook al bij Tjitske, ranonkels 1 van mijn favorieten.

    Groet,
    Jeanette

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Beterschap met je blessure, dat is knap balen om dit nu te hebben. Je zo op de 5 kilometer gefocust en dan gebeurt er dit. Je vriendin was er op het juiste moment voor je, je bos bloemen heb je verdiend, alleen het trainen geeft al aan dat je een doorzetter bent. De volgende loop doe je met gemak. Doe even rustig aan, geef je lichaam even de tijd om te herstellen.

    Groetjes Von

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Daar heb je nu vriendinnen voor. Om je altijd op te vrolijken. Die blessure ook, anders was het vast anders gegaan. Hoop dat het snel over is.
    Liefs, Pauline

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Wat heb jij een lieve vriendin Gerreke, er zijn op het juist moment!
    Jammer dat je niet mee kon lopen maar je beschrijft het weer heel mooi.
    Groetjes Greet

    BeantwoordenVerwijderen
  19. Wat lief!!!
    Ze heeft nog gelijk ook, het meedoen, daar staan verdient al een bos bloemen.
    Een blessure kan je niet voorspellen, ik vind het toch knap dat je toch nog gegaan bent!
    Beterschap! Neem rust, rust uit en bekijk het van daaruit.

    BeantwoordenVerwijderen
  20. Hoi hoi ...het is een olympus...sp -800 uz......ben er blij mee....xxx....

    BeantwoordenVerwijderen
  21. Nou Gerreke, die bloemen heb je toch echt wel verdient. Is het niet om de 5 kilometer, dan toch wel om je doorzettingsvermogen!

    BeantwoordenVerwijderen
  22. Oh the 5km run is such a telltale sign of where we are!
    Those flowers are beautiful!
    Run on dear friend! You can do it!

    BeantwoordenVerwijderen
  23. Prachtige bloemenfoto's... zeer mooi gedaan.

    groetjes, Joop

    BeantwoordenVerwijderen
  24. Hey ger

    Eindelijk even tijd om je blog bij te lezen. Het leest heel grappig zo (en was ook grappig!). Die 5 loopt niet weg, komt nog wel een keertje.
    Liefs Annet

    BeantwoordenVerwijderen