donderdag 17 maart 2011

Netwerken hoe doe je dat?

Omkleden, bijpassende ketting om, oorbellen in en licht opmaken. Het hoort allemaal bij de voorbereiding. Als ik in de spiegel kijk ben ik best tevreden met het resultaat. Vol zelfvertrouwen ga ik dan ook op pad. Ik heb er zin in!

Onderweg een collega ophalen en doorrijden naar de plaats van bestemming. Niet veel later stap ik een nogal saaie vergaderruimte binnen. Ik dacht toch echt dat ik naar een netwerkbijeenkomst was gekomen. Goed de locatie zegt natuurlijk niets, want het gaat tenslotte om de mensen die er zijn. En het leuke was dat er allemaal sprankelende mensen waren. Iedereen had er blijkbaar zin in.


Maar ja, weet je, hoe doe je dat nou … netwerken. Het is beslist niet mijn beste kant. Ja zo tussen neus en lippen door kan ik wel op een ongedwongen manier over mijn werk praten. Maar als het op een lichtelijk geforceerde manier moet voel ik me toch altijd wat ongemakkelijk. Ik ben er niet zo goed in mezelf te verkopen. Ik moet het echt van mijn ‘doen’ hebben.

En wat is nou het geval? Iedereen vindt het moeilijk zichzelf te verkopen. Iedereen moet het eigenlijk van z’n ‘doen’ hebben. Het vraagt best wat oefening om kort en duidelijk te vertellen wat je in huis hebt en er ook nog trots op te zijn op een zodanige manier dat het niet arrogant overkomt.

Het uiteindelijke doel van netwerken is natuurlijk dat je een leuke opdracht krijgt en er je geld mee kan verdienen. Niet iedereen durft dat hardop uit te spreken dat is me wel duidelijk geworden.

Maar het belangrijkste van netwerken is, is dat je je medemens wat gunt. Door elkaar opdrachten te gunnen en mensen met elkaar in verbinding brengt, krijg je vanzelf een heleboel terug. En wat is er nou leuker dan je medemens blij te maken! Ik ga ervoor!

13 opmerkingen:

  1. Dat is de essentie van netwerken denk ik: de gunfactor!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Dit heb je weer pachtig verwoord Gerreke...
    Netwerken...elkaar een handgeven dus en je medemens iets gunnen..ik snap het...
    Ben erg benieuwd wat jij heb gekegen en weer door kan geven??
    Mooi met de alles zeggende foto...

    gr. Nieske

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Op het werk ben ik nooit met netwerken bezig, maar het verkopen van mijzelf lijkt mij ook een opgave!

    Je vroeg naar een suggestie...een mooi boek vind ik wel bij jou passen(en het hoeft ook echt niet nieuw te zijn hoor, als het er maar netjes uit ziet)!

    Een fijne avond! Lieve groet, Ingrid

    BeantwoordenVerwijderen
  4. mooi gesproken, heel vee; succes ermee. Nu maar hopen dat het gaat zoals je het liefst hoopt dat het gaat.

    Groetjes Von

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Hoi Gerreke,
    Goed verhaal, eentje die de spijker op zijn kop slaat.
    Maar ook de foto is sterk en passend.
    Zo passend dat je hier kan zegen een foto spreek een duizend worden.
    Top dus.

    Groetjes, Karina

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Oh Gerreke, ik herken dat zo!! Wat heb ik een moeite met publieke zaken, ik vind aan m'n buro zitten zo lekker veilig! Maar je hebt gelijk, het is ook moi en dankbaar werk om te mogen delen!
    Goeie post, dank je wel!

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Volgens mij red je het wel Gerreke
    en ik ben het helemaal met Karina mijn dochter eens
    Veel succes Groetjes Janny

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Wat een passende opname bij deze woorden!
    Echt heel mooi gesproken, groetjes Cristien.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Het lijkt me inderdaad moeilijk om jezelf te verkopen. Een opluchting om te lezen dat meer mensen daar last van hebben ;)
    Een mooi verhaal Gerreke. Het lijkt of ik je steeds een beetje beter leer kennen ;)

    Groetjes, Gonne-Marieke

    BeantwoordenVerwijderen
  10. That kind of work do not like because it is pure speculation. Saludos.

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Jep altijd netwerken! Hier in Amerika heb ik soms het gevoel dat het nog belangrijker is als in NL!

    Thanks
    Leontien

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Oh nee, ik zou dat ook nooit kunnen. Bij 'formele' dingen klap ik helemaal dicht. Maar ik heb een vriendin....die heeft dat gewoon als tweede natuur in zich.
    Groetjes,
    Marion
    http://sjonkehopstaken.blogspot.com/

    BeantwoordenVerwijderen